Czy zdarza Ci się  podjadać pomiędzy posiłkami?

            Czemu tak często podjadamy?  Spowodowane jest to napadami nagłego głodu, stresem, przyzwyczajeniem lub zwyczajnie nudą. Niewinne sięganie po ciasteczka, czekoladę, precelki czy chipsy daje w efekcie kolejne kilogramy.

Aby zachować pełnię sił, powinniśmy spożywać pięć pełnowartościowych posiłków dziennie. Natomiast aż 90% Polaków przyznaje się do podjadania między posiłkami.

Czy trzeba w związku z tym całkowicie zrezygnować z przekąsek? Nie! Po prostu zamiast wpychać w siebie sztuczne smakołyki, pełne pustych kalorii, postaw na te zdrowe! Co najważniejsze, możesz przyrządzić je samodzielnie w domu i nie wymaga to dużego wysiłku.

Pomysłów na zdrowe zagryzki jest bez liku. Do wyboru  słodkie lub wytrawne. Wystarczy tylko nieco chęci oraz czasu, żeby efekt był zadowalający. Oto kilka pomysłów:

Przekąski wytrawne

  • Marchewki oraz domowy hummus

Hummus – czyli pasta/dip do smarowania, z przetartej ciecierzycy z dodatkiem tahini (pasta z sezamu), popularna na Bliskim Wchodzie. Można go przygotować w wersji klasycznej lub smakowej z dodatkiem buraka lub pieczonej papryki. Do tego surowe marchewki, obrane i pocięte w słupki i przekąska gotowa! Zamiast marchewek, możemy wybrać również seler naciowy. Warzywa strączkowe zawierają dużo błonnika, są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, żelazo, potas, wapń oraz inne składniki mineralne. Świeże warzywa to natomiast cenne źródło witamin.

  • Guacamole

To meksykańska pasta przygotowywana na bazie awokado, z dodatkiem kolendry, pomidorów oraz ostrej papryczki. Świetnie smakuje z tostami z pełnoziarnistego pieczywa lub, podobnie jak hummus, ze świeżymi  warzywami. Awokado, zwane inaczej smaczliwką wdzięczną to doskonały zamiennik masła. Mimo, że jest to dość tłusty owoc to zawarte w nim tłuszcze (nienasycone kwasy tłuszczowe), są niezwykle wartościowe dla naszego organizmu. To bogactwo witamin oraz składników mineralnych, które chronią nasz układ nerwowy oraz serce. Zawarty w awokado błonnik nasyci nas na długo.

  • Chipsy z pieczonych lub suszonych warzyw i owoców

Domowe chipsy sprawdzą się np. jako przekąska w pracy, podróży lub podczas oglądania filmu. Możesz je przygotować z buraków, batatów, jarmużu, marchwi, selera, cukinii, pietruszki, bananów czy jabłek. Główną zaletą takich chipsów jest to, że nie smaży się ich w głębokim tłuszczu, więc są o wiele mniej kaloryczne. Tradycyjne chipsy zawierają  aż 30% niezdrowego oleju.

Na słodko

  • Jogurt naturalny z miodem oraz owocami

Gotowe jogurty owocowe, które możemy kupić w sklepie to źródło cukrów oraz barwników spożywczych. W większości przypadków ilość wsadu owocowego w  jogurtach owocowych jest mniejsza niż 5%. Dużo lepszym rozwiązaniem jest więc przygotowanie własnego jogurtu na bazie jogurtu naturalnego oraz ulubionych owoców. Dodatkowo taki jogurt można dosłodzić niewielką ilością miodu lub np. syropu klonowego. Mleczna przekąska wspomaga perystaltykę jelit, wzmacnia nasze kości dzięki zawartości wapnia oraz wspomaga odporność dzięki zawartości probiotyków.

  • Pudding chia z dodatkiem świeżych owoców

Nasiona chia to jadalne nasiona szałwii hiszpańskiej. Są doskonałym źródłem kwasów tłuszczowych omega 3 niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania m.in. układu nerwowego. To też cenne źródło błonnika pokarmowego, który reguluje pracę jelit. Taki pudding jest prosty w przygotowaniu. Nasiona możesz namoczyć np. w mleczku kokosowym. Po napęcznieniu nabierają smaku napoju, którym zostały zalane i pięknie się prezentują. Na koniec dodaj ulubione owoce i przekąska gotowa.

  • Domowe praliny z daktyli oraz masła orzechowego

Do ich przygotowania wystarczą tylko 4 składniki: suszone daktyle, orzechy laskowe, masło orzechowe oraz olej kokosowy. Świeże, jak i suszone daktyle są coraz częściej wykorzystywane w przepisach na zdrowe słodkości. Są bogate w błonnik, witaminy, liczne związki mineralne, a także przeciwutleniacze. Masło orzechowe to natomiast znakomity zamiennik dla powszechnie używanego tłuszczu mlecznego. Wysokiej jakości masło orzechowe (co najmniej 90% zawartości orzechów) jest bardzo dobrym źródłem białka, aminokwasów, jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika pokarmowego, witamin oraz składników mineralnych. Daktyle należy namoczyć w  wodzie, orzechy dokładnie zmielić. Nasiąknięte daktyle odsączamy i blendujemy z  pozostałymi składnikami. Z powstałej masy formujemy niewielkie kulki (pralinki),  wstawiamy na kilka godzin do lodówki. I gotowe!

Podsumowując

Zdrowe produkty, stanowią doskonałą bazę do przygotowania różnorodnych przekąsek. Małe co nieco na drugie śniadanie lub np. podwieczorek to dobry zastrzyk energii oraz składników odżywczych. Należy jednak pamiętać, że są to również przekąski kaloryczne, dlatego nie powinniśmy ich jeść bez ograniczeń.

Unikajmy więc tuczących gotowych wyrobów ze sklepowych półek. Zastąpmy je własnoręcznie przygotowanymi smakołykami. To nie takie trudne! Spróbuj! Dzięki temu będziesz mieć pewność, że jesz to, co najlepsze!

Skomentuj

Go top