Woda jest podstawą życia. Stanowi 60% składu naszego ciała. Prawidłowe nawodnienie jest niezbędne, aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Zdrowy człowiek powinien wypijać od 1,5 do 2 l płynów dziennie. Jakie napoje zatem wybierać, aby unikać niezdrowych kalorii oraz sztucznych konserwantów?

Najlepszym rozwiązaniem będą napoje, które samodzielnie przygotujesz w domu!  

Oto kilka pomysłów:

  • Domowy kompot z owoców

Do jego przygotowania można użyć wszelkiego rodzaju świeżych oraz suszonych owoców. Dobrym pomysłem jest również dodatek aromatycznych przypraw (imbir, wanilia, cynamon, goździki, kardamon, anyż gwiaździsty) oraz świeżych ziół (mięta, rozmaryn). Kompozycje smakowe można tworzyć według indywidualnych upodobań. Kompot to idealny napój na okres jesienno-zimowy, ale i na lato. Jesienią i zimą dodajmy do niego aromatyczne, rozgrzewające korzenne przyprawy oraz suszone owoce, latem zaś wybierzmy te świeże, np. truskawki i połączmy je z orzeźwiającymi liśćmi mięty.

  • Napar herbaciano-imbirowy

Najbardziej sprawdzi się w porze jesienno-zimowej. Do zaparzonej herbaty, dodajemy starty na tarce lub drobno posiekany świeży korzeń imbiru. Napój świetnie wspomaga trawienie, sprawdzi się też podczas przeziębienia – działa rozgrzewająco i wzmaga pocenie.

  • Herbata z kardamonem

W tym przypadku zalewamy wrzątkiem rozgniecione w moździerzu ziarna kardamonu, a następnie parzymy w nim herbatę. Napar ma również działanie rozgrzewające i jest niezwykle aromatyczny.

  • Domowa woda smakowa

Gotowe wody smakowe na sklepowych półkach wcale nie są takie zdrowe! Jeśli przyjrzymy się temu, co zawierają w swoim składzie, zobaczymy cukier, sztuczne aromaty oraz konserwanty. Dużo lepszym rozwiązaniem jest przygotowanie samemu takiej wody. Wybierzmy ulubione świeże owoce, podzielmy je na cząstki i zalejmy wodą mineralną. Dodatkowo smak napoju możemy wzbogacić dodając goździki, świeże liście mięty lub melisy.

  • Świeżo wyciskane soki owocowe oraz warzywne

To opcja dobra, niezależnie od pory roku! Takie soki są cennym źródłem witamin i  minerałów. W tym przypadku najistotniejsza jest sezonowość produktów. Podstawą soku powinny być świeże warzywa. Owoce są źródłem cukru, potraktujmy je zatem  jako dodatek np. na przełamanie zbyt intensywnego warzywnego smaku. 

  • Ziołowe napary

Oprócz tradycyjnych herbat, sięgnijmy również po napary ziołowe, o właściwościach prozdrowotnych. Do wyboru mamy m.in.: rumianek – działa uspokajająco oraz rozluźniająco, melisę – wycisza, uspokaja, miętę – poprawia trawienie, działa rozkurczowo, kwiat hibiskusa – obniża ciśnienie krwi, czystek – ma właściwości przeciwzapalne, pokrzywę – poprawia trawienie, ma właściwości moczopędne oraz antybakteryjne.

  • Koktajle/smoothie

O każdej porze roku delektujmy się koktajlami. Oczyszczają organizm, eliminują toksyny i chronią przed działaniem wolnych rodników, które zakłócają prawidłowe funkcjonowanie komórek. Smoothie czy koktajl powinny zawierać zielone warzywa liściaste, ze względu na wysoką zawartość chlorofilu. Pomaga on w  redukcji złego cholesterolu. Ponadto wysoka zawartość witamin w owocach wzmacnia nasz układ odpornościowy.

  • Tradycyjna lemoniada

Nie ma nic lepszego na letnie upały od domowej lemoniady! Do jej przygotowania wystarczą 3 składniki: woda, sok z cytryny oraz zdrowszy zamiennik białego cukru. Aby podkręcić dodatkowo smak, dodaj liście mięty. Dzięki temu będzie ona niezwykle orzeźwiająca. Co ciekawe, lemoniadę można przygotować również z innych owoców: truskawek, arbuza, malin, pomarańczy, limonek czy brzoskwiń. Jeśli skusisz się jednak na gotowy napój ze sklepowej półki, koniecznie sprawdź etykietę. Może on zawierać składniki, które w nadmiernych ilościach negatywnie wpływają na nasze zdrowie. Trzeba pamiętać, że gotowe soki i napoje to przede wszystkim źródło konserwantów i barwników, a nie cennych składników odżywczych! Zazwyczaj są produkowane z  rozcieńczonych przecierów, które zawierają duże ilości cukru. Dodatkowo obróbka termiczna, której są poddawane napoje niszczy witaminy i mikroelementy. Więc ilość dobroczynnych składników, jest w  nich znikoma. Lepiej więc kupić dobrej jakości, świeże, sezonowe produkty i przyrządzić z nich pyszne, zdrowe napoje.

Udostępnij

Skomentuj

Go top