Przed każdymi świętami obiecujesz sobie: „Nigdy więcej pośpiechu i przepracowania!” i co roku robisz to samo? Ten rok jest szczególny, epidemia mocno wpłynęła na nasze życie. Może warto i w tym szczególnym czasie trochę zwolnić i zadbac o swoje i bliskich zdrowie i samopoczucie?

Za dużo potraw, za mało podziału obowiązków między domowników, praca po nocach, żeby ze wszystkim zdążyć? W efekcie święta to nie czas wypoczynku, spokojnej celebracji, czasu na regenerujące aktywności, a… próba przetrwania za stołem do końca. Skąd my to znamy…

Jednak jest jeszcze czas, żeby w tym roku- choćby ze względu na szczególne warunki z powodu epidemii koronawirusa –  zadziałać trochę inaczej. Podpowiadamy, jak:

1.     Nie kupuj za dużo jedzenia. W polskiej tradycji obchodzenia świąt Bożego Narodzenia nie ma miejsca na skromne stoły, ale możesz zweryfikować nieco swoje postrzeganie wystawnego celebrowania. Pójdź w jakość, a nie ilość. Lepsza ryba, warzywa i owoce od regionalnych dostawców, lekkie ciasta w wersji niskotłuszczowej i niskocukrowej. Sześć potraw na dwunastu talerzach 😊

2.     Zaplanuj czas odpoczynku. Nie faszeruj dni świątecznych niezliczoną liczbą wizyt i rewizyt – już jednorazowe ugoszczenie kilku osób to praca na kilka godzin i bycie cały czas „w pogotowiu”. Warto też wziąć pod uwagę, że w święta jesteśmy bardziej spontaniczni i trudno jest odmówić sobie składania życzeń w objęciach najbliższych, a pandemia niestety nie bierze dni wolnych… 🙁

3. Podaruj sobie trochę spokoju, przekonaj też do tego bliskich. Spacer po obiedzie czyni cuda, no może przesadzamy, ale na pewno pomaga w lepszym samopoczuciu po obfitym jedzeniu i jest świetną okazją do rozmów nie o pracy ;-).

4.     Nie rób ze swojego ciała… śmietnika. Dojadanie resztek oczywiście oznacza szacunek wobec tego, że mamy jedzenie, do tego sprawia przyjemność i pozwala przedłużyć atmosferę świąt. Tylko, czy na pewno Ci służy…? Część potraw da się zamrozić – czy nie będzie Ci miło wrócić do świątecznego smaku w któryś ze styczniowych dni? Inne rozwiązanie, kiedy jednak przesadzisz z gotowaniem i kupowaniem, to oddanie jedzenia do jednej z organizacji typu bank żywności, np. Podzielmysie.pl, Podzielsieposilkiem.pl. Jeżeli nie masz jak dowieźć pożywienia do ich siedziby, możliwy jest także odbiór ze wskazanego miejsca. Na po świętach, zamów sobie dietę pudełkową, aby – nie musząc skupiać się na planowaniu posiłków i ich przygotowaniu – zapewnić sobie odżywienie, dobre samopoczucie i start z noworocznym postanowieniem… jeszcze przed Nowym Rokiem.

6.     Cheat day w Sylwestra jest lepszy niż objadanie się przez kolejny tydzień po świętach. Spróbuj przekonać się o tym jeszcze tego roku 😊.

Życzymy, Tobie i Twoim bliskim, dobrych, spokojnych i zdrowych świąt!

Skomentuj

Go top