Cukier biały to jeden z najczęściej spożywanych produktów na świecie. Nazywany jest „białą trucizną/śmiercią” lub „pustymi kaloriami”. Jest obecny praktycznie wszędzie. Znajdziemy go w  gazowanych napojach, smakowych wodach, sokach owocowych, słodyczach, marynatach, gotowych sosach, odżywkach dla niemowląt, jogurtach, a nawet wędlinach! Ponadto dodajemy go do kawy oraz herbaty. Spożywanie cukru wstrzymuje spalanie tłuszczu, powoduje otyłość i próchnicę, niedobory witamin z grupy B oraz wapnia. Dodatkowo zaburza poziom cukru w naszym organizmie. 

Na szczęście wzrost świadomości oraz obecna moda na fit odżywianie spowodowały, że coraz więcej z nas sięga po zdrowsze zamienniki „białej trucizny”. W większości sklepów znajdziemy już przeróżnego rodzaju substytuty cukru, więc są one łatwo dostępne.

Wiele mówi się o tym, aby cukier zastępować miodem, ale czy to rzeczywiście dobre rozwiązanie?

Zarówno cukier, jak i miód to skoncentrowane źródło węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym. Miód jest jednak naturalnym i nieprzetworzonym produktem, dlatego jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem. Ponadto posiada wiele właściwości prozdrowotnych m.in. działa antybakteryjnie, pomaga w przeziębieniu, niweluje kaszel. Ważne, aby wybierać miód naturalny! Na rynku mamy również miody sztuczne, które powstały z sacharozy i nie mają w swoim składzie tylu dobrodziejstw, co te prawdziwe.

 Miody, które najczęściej kupujemy to :

  • Lipowy – łagodzi kaszel, wspomaga leczenie przeziębienia i grypy
  • Akacjowy – wspomaga pracę układu trawiennego
  • Rzepakowy – wpływa korzystnie na zaburzenia rytmu serca oraz niewydolność krążeniową
  • Wielokwiatowy – wspomaga gojenie trudno gojących się ran oraz łagodzi katar sienny
  • Spadziowy – stosowany w chorobach dróg oddechowych, astmie oraz cukrzycy
  • Gryczany – wskazany  podczas stanów nerwicowych oraz problemach z  krążeniem

Inne zamienniki cukru, jakie mamy do wyboru na półkach ze zdrową żywnością, to:

  • Cukier brzozowy – zwany też ksylitolem. Z wyglądu przypomina zwykły cukier w postaci białych kryształków, natomiast wykazuje właściwości prozdrowotne. Działa przeciwbakteryjne i ma dwa razy mniej kalorii.
  • Cukier trzcinowy – nierafinowany cukier z trzciny cukrowej, o brązowej barwie. W swoim składzie posiada potas, żelazo oraz magnez. Bardzo często zdarza się, że kupujemy cukier brązowy, myśląc, że jest to cukier trzcinowy. W rzeczywistości, okazuje się jednak, że jest on produkowany z buraków cukrowych, tak samo jak tradycyjny biały cukier.
  • Syrop z agawy – to środek słodzący, produkowany w Meksyku z niektórych gatunków agawy. Ma smak porównywalny do miodu. Syrop obniża poziom cholesterolu, posiada niski indeks glikemiczny – jest około 4 razy niższy, niż w przypadku miodu.
  • Syrop klonowy – zawiera spore ilości cukru, ale jest mniej kaloryczny niż miód.
  • Lukrecja –  od dawna korzeń lukrecji stosuje się w medycynie jako środek moczopędny, przeciwbakteryjny, przeciwzapalny oraz wykrztuśny. Wykorzystywana jest do słodzenia herbat, owocowych napojów oraz ciast.
  • Stewia – to substancja słodząca, polecana podczas diet odchudzających oraz osobom z nietolerancją sacharozy. Jest zdrowsza w porównaniu z tradycyjnym cukrem oraz lepiej wydalana z organizmu. Ponadto wykazuje właściwości prozdrowotne – przeciwzapalne.
  • Cukier kokosowy – pozyskiwany z soku palmy kokosowej, z którego odparowano wodę. Ma brązowy kolor i karmelowy zapach. Jest zdecydowanie mniej słodki niż tradycyjny cukier. W swoim składzie posiada witaminy z grupy B oraz potas.
  • Erytrol – znany również jako erytrytol. Występuje naturalnie, w  niektórych owocach, wodorostach oraz grzybach. Wytwarzany jest również w  procesie fermentacji glicerolu przy użyciu drożdży.  Erytrytol jest mniej słodki i mniej kaloryczny w  porównaniu do ksylitolu. 100 g tej substancji to jedynie 20 kalorii, a indeks glikemiczny wynosi zero. Można go używać, podobnie jak ksylitolu, do słodzenia napojów, deserów oraz wypieków.

Dieta  zarówno dorosłych, jak i dzieci, bardzo często obfituje w cukier. O cukrze można mówić w nieskończoność: jest słodki, popularny, kaloryczny, uniwersalny w użyciu, ale z pewnością nie możemy powiedzieć, że jest on dla nas zdrowy! Na szczęście nasza świadomość zdrowego odżywiania stale rośnie. Dostrzegamy negatywny wpływ cukru i szukamy zdrowszych zamienników.

Skomentuj

Go top